În lumea afacerilor de astăzi, factori precum tehnologia, inovația, cunoașterea și capitalul uman joacă un rol important, iar creativitatea se află la baza lor. Creativitatea actuală este o resursă infinit reînnoibilă care poate fi îmbunătățită în mod constant, la îndemâna tuturor oamenilor și aproape întotdeauna asociată cu anumite locuri precum țările, regiunile și orașele care au înlocuit corporațiile.
Orașele inteligente, în opinia lui B. Cohen, sunt orașele care utilizează tehnologiile informaționale și telecomunicaționale pentru a fi mai eficiente în folosirea resurselor, ceea ce are ca rezultate economii de energie, reducerea costurilor, îmbunătățirea calității vieții, etc.
A. Marshall consideră că antreprenoriatul furnizează mărfuri pieței, dar este și un inovator care contribuie la progresul economic al societății. Situat pe o poziție similară, J. A. Schumpeter afirmă că întreprinzătorul joacă rolul de motor al creșterii economice. De asemenea, întreprinzătorii sunt agenți care au rolul de a efectua noi combinații ale factorilor de producție. Antreprenoriatul se bazează pe schimbare urmărind să facă ceva diferit față de ceilalți.
Orice întreprinzător adevărat trebuie să facă față incertitudinii sistemului economic în care activează, dar un întreprinzător de succes are nevoie de capital pe care sa îl utilizeze pentru a-și urmări ideile sale. Cele 5 trăsături definitorii ale unui întreprinzător de succes sunt: facerea asocierilor, punerea întrebărilor, observarea, realizarea rețelelor și experimentarea.
Inovația și creativitatea sunt strâns legate de resursele pe care le alocă atât statele, cât și întreprinderile pentru activitatea lor de cercetare-dezvoltare.
„Creatorii” sunt cei care inițiază afaceri cu dorința de a-și schimba locul de muncă, de a crea produse și/sau servicii noi utilizându-și cât mai bine posibil aptitudinile și abilitățile. Aceștia sunt motivați de viziunea unui lucru nou și nu de recompense financiare, considerând că activitatea lor comportă riscuri mari datorită credinței nestrămutate.
„Administratorii” sunt cei care cumpără o afacere sau intră într-o franciză, încercând să reducă riscurile. Sunt interesați de protejarea investiției lor și de atingerea obiectivelor financiare, sunt puternic orientați spre creștere urmărind adesea să construiască o afacere pentru familia lor.
Deși în jurul nostru există numeroase oportunități de afaceri, numai unii dintre noi au capacitatea de a le recunoaște și fructifica. Identificarea unei oportunități de afaceri reprezintă startul în inițierea unei afaceri. În vederea antrenării minții umane pentru a recunoaște oportunitățile se utilizează diferite metode precum călătoriile, lectura, strategii de practică, etc. Un antreprenor de succes își antrenează mintea pentru a identifica oportunitățile de afaceri, fiind mereu un optimist.
Multe afaceri au fost inițiate de întreprinzători care au încercat să găsească soluții la unele probleme, de exemplu, B. Gates a rezolvat problema software-ului pentru PC-uri prin lansarea Microsoft. Un adevărat antreprenor recunoaște oportunitățile acolo unde alții văd doar probleme.
Antreprenoriatul este adeptul schimbării pentru că aceasta oferă ocazia pentru ceva nou și deosebit. Nu numai că antreprenorii inovează, dar ei trebuie să practice în mod sistematic inovația. Aceasta înseamnă că ei trebuie să desfășoare o căutare organizată și o examinare sistematică a zonelor de schimbare care oferă ocazii antreprenoriale ce pot fi fructificate de către întreprinzători.
În ultimele decenii, sistemul antreprenorial acordă o importanță din ce în ce mai mare inovației bazată pe cunoștințe, care impune întreprinzătorilor necesitatea învățării și reînvățării permanente. Acest tip de inovație necesită un timp mai îndelungat pentru pregătire.
Bibliografie: Prof. Dr. Univ. George Sorin Toma